gràfica minúscula

Lloc de recerca i investigació sobre disseny gràfic infantil

SASSOON PRIMARY tipografia

216102

La Sassoon Primary és una tipografia creada especialment per ajudar a l’aprenentatge de la lectura i escriptura infantil.

La Dr. Rosemary Sassoon*, dissenyadora i investigadora tipogràfica, es va especialitzar en els aspectes educatius i mèdics de l’escriptura manual.

Ella es va adonar que ningú fins aleshores havia esbrinat quin tipus de lletres eren més fàcils de llegir per al públic infantil, així que va encetar una investigació sobre el tema que va durar dos anys. L’estudi es va basar a esbrinar a través dels mateixos nens quin tipus de lletres  trobaven més fàcil de llegir. Els judicis i comentaris dels mateixos infants van jugar un paper decisiu en el disseny de Sassoon Primary. Aquest treball està documentat a l’assaig  “Through the eyes of a child: Perception and type design”, publicat l’any 1993.

Per a descobrir les preferències que feien que una tipografia fos atractiva i llegible per a lectors inexperts, Sassoon va mostrar als nens exemples de lletres, diferents en estructura i construcció. Va escollir una font de pal sec inclinada cap a la dreta, la Times Italic, una de pal sec recta, la Helvetica, una romana recta amb serifes, la Times Roman. Els exemples es varen mostrar a dos grups diferents de nens, un integrat per estudiants regular i l’altre format per nens amb dificultats per a comparar-ne els resultats.

Els resultats varen demostrar la preferència d’ambdós grups per una font sans-serif inclinada.

Una altra prova va consistir a crear quatre composicions de text diferents utilitzant les mateixes fonts: un text justificat, un amb doble espaiat entre paraules seguint el model “nova frase-nova línia”, un text no justificat amb doble espai entre paraules i un text amb espaiat augmentat i doble espaiat abans de la nova frase.

Segons els resultats obtinguts, es va concloure que les característiques desitjades eren les composicions sense justificar i amb un aument de l’espaiat entre paraules.

A partir de les conclusions extretes de la investigació de la Dr. Rosemary Sassoon, l’any 1985 i en col·laboració amb el també dissenyador Adrian Williams** de l’estudi Club Type, es dissenya tota una gamma de productes de tipogràfics per l’ensenyament de la lectura i l’escriptura a les escoles, la Sassoon Primary. Aquest projecte tipogràfic es va desenvolupar del 1985 fins a l’any 2013.

La Sassoon comprèn tant fonts per a la lectura com variants per a l’aprenentatge de l’escriptura a mà.

Una tipografia adequada per la representació de les lletres escrites a mà, que actualment s’utilitza per a l’ensenyament de la fonètica, la lectura i l’escriptura.

La Sassoon és una bonica tipografia sans serif, a més de ser un excel·lent recurs educatiu per ensenyar el ductus.

“Ductus és el nombre, ordre i sentit dels traços en el dibuix d’una lletra” (1).

El ductus, expresa el nombre de traços, el seu sentit i l’ordre que s’han de traçar per a construir la lletra, el moviment que demostra la disposició de les formes. El moviment incorpora, en les lletres minúscules, les marques de la cursivitat, és a dir, les característiques del moviment propi de l’escriptura “seguida”. El moviment de l’escriptura tendeix a inclinar-la cap a la dreta, els ganxos són més accentuats i les aspes més llargues.

1353407

A partir de l’escriptura manual, es varen crear les tipografies digitals, mantenint la mateixa lògica i sense perdre l’essència cal·ligràfica original.

174243

114353
La Sassoon Primary té un traç modern i alhora suau, amb terminals corbats que ens recorden el seu origen cal·ligràfic, però amb la simplicitat d’una tipografia sans serif.

Els blancs interns de les lletres són molt oberts i clars, amb ascendents i descendents bastants llargs que ajuden a no crear confusions entre els lectors inexperts fent més clara la diferenciació d’algunes lletres com la “n” de la “h”.

lowercase

Però es tracta d’un projecte encara en curs. L’ús de la tipografia en formats digitals a les escoles ha plantejat el nou repte d’adaptar el disseny a les pantalles d’ordinadors, així com la possibilitat de diversificar els tipus de lletres per satisfer les necessitats i la percepció que poden tenir de les lletres altres cultures.

Educació i cal·ligrafia unides per un pont interdisciplinari que dóna com a resultat una tipografia de gran valor gràfic.

 


Fitxa tècnica

nom_ SASSOON PRIMARY

any de creació_ 1993 (1985/2013)

dissenyador_ Rosemary Sassoon, Adrian Williams

classificació_ upright italic

familia_ 

Sassoon Primary Infant _  Medium / Bold / Dotted / Tracker

Sassoon Primary Type _ Medium / Bold / Condensed Medium

Sassoon Sans _ Medium / Bold

Sassoon Type Sans _  Medium / Bold

Sassoon Book / Book Italic

www_ www.sassoonfont.co.uk  _  www.clubtype.co.uk


Dissenyadors

R. Sasson

*Rosemary Sassoon va néixer al Regne Unit l’any 1931 i és una especialista en els aspectes educatius i mèdics de l’escriptura i de les lletres.

Es va formar com a dissenyadora i cal·lígrafa i va desenvolupar mètodes d’ensenyament de les lletres abans de passar a la investigació de l’escriptura a mà infantil.

L’any 1988, va obtenir un doctorat i el grau de Ph. D. del departament de Tipografia i Comunicació Gràfica de la Universitat de Reading, a Berkshire, Anglaterra, per les seves investigacions sobre els efectes dels models i mètodes d’ensenyament per l’aprenentatge de l’escriptura. La seva investigació sobre el tema de les formes de les lletres en la lecto-escriptura infantil va concloure amb el disseny i desenvolupament de la família tipogràfica Sassoon Infant.

Rosemary Sassoon continua com a assessora en els aspectes educatius i mèdics de l’escriptura a mà mentre es concentra cada vegada més en els problemes de la comunicació moderna. El disseny de la pantalla, la relació de la il·lustració amb el text, els aspectes multiculturals de lletres per llegir i escriure, així com l’impacte de l’ordinador en la comunicació icònica. Ella continua realitzant un bon nombre de conferències,  escriu i assessora sobre els temes que entren dins de les seves àrees d’interès.

Publicacions de Rosemary Sassoon

Els documents personals de R. Sassoon es troben a la UCL Institute of Education de Londres.

Obres publicades

HandTeachIt

Handwriting The Way to Teach it.
Ideal reference for users of Sassoon Joiner font software program.

(Paperback) SAGE – formerly Paul Chapman Pubishing.

HandSecondSch

Handwriting problems in the Secondary School.
Publishers Special Offer 20% Ideal reference for users of Sassoon Joiner program.

(Paperback) SAGE – formerly Paul Chapman Pubishing.

TwentiethCopper

Handwriting of the 20th Century:
From Copperplate to the Computer

(Library Binding Paperback) Intellect

PractCallig

The Practical Guide to Calligraphy.

Thames and Hudson.

PractLetter

The Practical Guide to Lettering & Applied Calligraphy

Thames and Hudson.

Creating Letterforms.

Thames and Hudson.

TeahBetterCover

Teach Yourself Better Handwriting.

Hodder & Stoughton.

CompsType2

Computers and Typography.
Edited by Rosemary Sassoon

(Volume 2 Hardback) (Volume 2 Paperback)

ArtScience

The Art and Science of Handwriting.

(Paperback) Intellect

Aquisition

The Acquisition of a Second Writing System.

(Paperback) Intellect

SignsSymbols

Signs Symbols and Icons

With Albertine Gaur. (Paperback) Intellect

PowerOf

The Power of Letterforms

Unicorn Press Ltd


elemento3

** Adrian Williams

Durant 1995, varen desenvolupar el programari FONTfitter, desenvolupat en resposta a un creixent nombre d’usuaris que realitzen les seves pròpies fonts. Tenint en compte els atributs d’un tipus de lletra, el programari calcula amb precisió els marges interiors de la base de 255 caràcters, estalviant moltes hores de treball en convertir un dibuix en una font digital.


Referències

(1) Joan Costa, “El ductus en la escritura, la caligrafía y la tipografía. Artículo homenaje a Gérard Blanchard” – via Apuntes de la Cátedra de Tipografía Longinotti FADU – UBA <www.typographia.com.ar>

<http://www.sassoonfont.co.uk/> [Consulta: 26-05-2016 ]

Rosmary Sassoon en identifont.com

<http://tipograficamentee.blogspot.com.es/2010/03/pedagogia-tipografica-entre-gutenberg-y.html> [Consulta: 26-05-2016 ]

http://www.clubtype.co.uk/about.html [Consulta: 06-06-2016 ]

Gerda Breuer y Julia Meer: Mujeres en Diseño gráfico , Jovis / Berlin 2012, p. 195, 541, 543.

Ania Kruk: Tratamiento tipográfico de los libros infantiles, trabajo Fin de Máster de Tipografía, Eina 2010.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 25 de Mai de 2016 by in Tipografia.

Navegació

Follow gràfica minúscula on WordPress.com
%d bloggers like this: